1 » 2 » Edukacja matematyczna w klasie I Gruszyk-Kolczyńska3
Edukacja matematyczna w klasie I Gruszyk-Kolczyńska

Edukacja matematyczna w klasie I Gruszyk-Kolczyńska

PKWiU: 58.11.1

Autor: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska

ISBN: 978-83-64631-12-2

Rok wydania: 2014

Liczba stron: 240

Oprawa: miękka

Cena: 49,90 zł

Ilość: egz.
Dodaj do koszyka

dodaj do schowka

  • Opis produktu
  • Recenzje produktu (0)
Więcej niż połowa polskich dzieci wykazuje się uzdolnieniami matematycznymi już w przedszkolu, ale po ośmiu miesiącach nauki w szkole już tylko co ósme dziecko przejawia wysokie uzdolnienia matematyczne. Osiem miesięcy nauki w szkole wystarcza, aby dzieci straciły radość uczenia się matematyki, poczucie sensu i stawały się mniej twórcze. Jednocześnie co czwarte dziecko jest zepchnięte na ścieżkę klęski szkolnej i doznaje niepowodzeń w nauce matematyki. Czy można to wszystko zmienić na lepsze? Na to i inne pytania odpowiadają autorki „Edukacji matematycznej w klasie I”.

Inspiracją do napisania tej książki była analiza treści matematycznych w publikacjach „Nasz elementarz” oraz „Poradnik dla nauczyciela klasy pierwszej szkoły podstawowej”. Niestety – zdaniem autorek – nie przestrzega się w nich prawidłowości rozwoju umysłowego dzieci oraz modeli kształtowania wiadomości i umiejętności matematycznych i powiela się nieprawidłowe wzorce metodyczne. Pragnąc to – chociaż w części – naprawić, autorki napisały podręcznik adresowany do nauczycieli i rodziców, w którym wyjaśniają krok po kroku, jak należy uczyć dzieci matematyki, aby w późniejszych latach edukacji szkolnej osiągały dobre efekty w nauce i rozwijały swoje zdolności matematyczne. Zalecają też powrót do sprawdzonych metod kształcenia, od których niesłusznie w ostatnich latach odeszli nauczyciele, korzystając z zeszytów ćwiczeń i gotowych rozkładów materiałów.

Podkreślić trzeba, że efekty edukacji matematycznej prowadzonej według zaleceń zawartych w książce „Edukacja matematyczna dla klas I” były po wielokroć sprawdzone w edukacji szkolnej. Jeżeli nauczyciel zechce prowadzić edukację matematyczną zgodnie z tą książką, jego uczniowie będą z radością uczyć się matematyki, a także imponować wiadomościami i umiejętnościami matematycznymi. Gdy po książkę tę sięgną rodzice pierwszoklasistów, będą skutecznie wspierać swoje dzieci w rozwoju umysłowym i pomagać im w opanowaniu wiadomości matematycznych. Dzięki temu zapewnią szkolne sukcesy swoim dzieciom.

FRAGMENT RECENZJI:
dr. hab. Stanisława Domoradzkiego:

Przedstawione w książce sugestie pozwalają każdemu nauczycielowi planować według swojego pomysłu, upodobań uczniów oraz możliwości szkoły itp. Nie jest to narzucanie sposobu realizacji planu nauczania, tylko podpowiedź, co jest w danej chwili ważne dla dziecka [...] Zdaję sobie sprawę, że początkowo (chociaż niekoniecznie u większości nauczycieli dzieci klas młodszych) realizacja rozkładu materiału dopasowanego do dziecięcych możliwości umysłowych, wiadomości i umiejętności może budzić pewien opór, szczególnie u słabiej wyrobionych matematycznie nauczycieli. Jednak trzeba podkreślić, że sposób proponowany przez E. Gruszczyk-Kolczyńską nie jest trudny – wymaga tylko (a nawet aż) pracowitości, systematyczności i wnikliwej obserwacji ze strony nauczyciela (co nie będzie łatwe dla nieprzygotowanych młodych nauczycieli i nauczycieli z należytym stażem, którym się łatwiej pracuje z tzw. papierową matematyką (termin używany przez Autorkę i wyjaśniony w tekście). Zaczniemy w ten sposób naprawiać nauczanie matematyki w szkole, które od dobrych kilku dziesięcioleci potrzebuje solidnych podstaw z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki matematyki. Takie podejście do matematycznej edukacji jest autorskie, nowatorskie, kompetentne i wyczerpujące.

SPIS ZAGADNIEŃ:
  1.     Dlaczego trzeba wydzielić edukację matematyczną z kształcenia zintegrowanego
  2.     O co zadbać i czego unikać, aby dzieci lubiły uczyć się matematyki i odnosiły sukcesy w dalszej edukacji
  3.     Reguły planowania przebiegu edukacji matematycznej w klasie I
  4.     Jak kształtować wiadomości i umiejętności matematyczne korzystając ze zwyczajnych przedmiotów, liczmanów i zeszytów w kratkę
  5.     Dlaczego dzieci mają układać i rozgrywać gry w ramach działalności matematycznej
  6.     Kiedy i jak nauczyciel może korzystać z zeszytów ćwiczeń, kart pracy oraz „Naszego elementarza” w edukacji matematycznej w klasie I
  7.     Orientacja w przestrzeni i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci
  8.     Rytmy. Wdrażanie dzieci do wychwytywania prawidłowości korzystania z nich w nabywaniu umiejętności matematycznych
  9.     Jak kształtuje się umiejętność liczenia u dzieci
  10.     Rachowanie. Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w klasie I. Treści kształcenia i sposoby ich realizacji
  11.     Klasyfikacja w edukacji matematycznej dzieci
  12.     Wspomaganie dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania: zakres potrzebny do kształtowania pojęć liczbowych
  13.     Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej: liczby pierwszej i drugiej dziesiątki
  14.     Rozumowanie przyczynowo-skutkowe i przewidywanie, co może się zdarzyć.
  15.     Układanie i rozwiązywanie nieco bardziej złożonych zadań z treścią
  16.     Rozszerzanie zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej
  17.     Kształtowanie umiejętności mierzenia długości i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych
  18.     Wspomaganie dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych.
  19.     Kształtowanie umiejętności ważenia
  20.     Czas: dni i noce, pory roku, dni w tygodniu, miesiące w roku.
  21.     Obliczenia pieniężne i mała, domowa ekonomia
  22.     Kształtowanie umiejętności pomiaru płynów
  23.     O sprawdzaniu wiadomości i umiejętności matematycznych uczniów z klasy I.
 

Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.

Napisz recenzję