Agnieszka Konieczna, dr hab., prof. APS, jest od wielu lat entuzjastką badań koncentrujących się wokół zagadnienia integracji społecznej młodzieży oraz kultury szkoły, a także wykładowcą, certyfikowaną socjoterapeutką i trenerem metody VIT. Poświęciła wiele publikacji analizom życia społecznego uczniów funkcjonujących w grupach szkolnych, w tym kilka monografii: Członkowie klasy wobec sytuacji „odrzucania kolegi” (2015); „Nasza klasa”. Społeczne zachowania przestrzenne i reguły dystansu w społeczności klas szkolnych (2019); Proces włączenia się dziecka do grupy o sformalizowanych regułach funkcjonowania (2018; praca współautorska z Wandą Hajnicz). Jest również autorką wielu monografii dotyczących współpracy szkoły z rodzicami uczniów.
„Szkoła stanowi dla uczniów przestrzeń życia, w której dominującą rolę odgrywają nauczyciele, podejmujący określone działania mające stworzyć im warunki uczenia się i rozwoju. Jest także przestrzenią fizyczną i interpersonalną zorganizowaną w sposób specyficzny, w której uczniowie doświadczają różnych wydarzeń i sytuacji. Szkoła jest zatem dla uczniów codziennością nieuniknioną, ze względu na formalnie realizowane w niej funkcje […].
Przedmiotem rozważań w monografii jest zagadnienie właściwości oraz współczesnych form życia społecznego w społeczności klas szkolnych w szkołach publicznych. Przedstawiona do oceny monografia zasługuje na uwagę, dotyczy bowiem aktualnej problematyki związanej z istotnymi zagadnieniami pedagogicznymi […]. Praca dotyka kwestii jakości społecznego środowiska nastolatków, jakim jest zespół klasowy. Stanowi próbę całościowego, holistycznego spojrzenia, niezbędnego przy rekonstrukcji portretów grup, całościowej ich charakterystyki […].
Wysoko oceniam zamysł twórczy Autorki, zwieńczony napisaną monografią. Niewątpliwie ta oryginalna praca stanowi nie tylko znaczący wkład w rozwój nauk społecznych, ale również inspiruje do stawiania kolejnych pytań i poszukiwania na nie wielokontekstowych odpowiedzi. Recenzowana książka z pewnością spotka się z dużym zainteresowaniem odbiorców.
Z recenzji wydawniczej prof. Mirosławy Wawrzak-Chodaczek