Nasza cena: 26,25 zł
Twój rabat na kolejne zakupy: 0,53 zł Zobacz, jak wykorzystać rabat?
Autor: Bożenna Odowska-Szlachcic
|
Wydawca: Harmonia
Księgarnia prowadzi sprzedaż tylko publikacji Wydawnictwa APS i wybranych innnych tytułów. Pełna oferta dotycząca Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych dostępna jest w serwisie
www.DotacjeCelowe.pl.
Kategorie:
Integracja sensoryczna |
Logopedia |
Rozwój mowy |
Stawka VAT: 5% | Cena netto: 25,00 zł |
Kod kreskowy: 9788371344022
Rok wydania: 2016 |
Wydanie: 4 |
Oprawa: broszurowa" |
Strony: 156 |
Książka ta przeznaczona jest dla terapeutów integracji sensorycznej. W przystępny, a jednocześnie fachowy sposób Autorka wyjaśnia, na czym polegają uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, z jakimi dysfunkcjami się one wiążą i jak się przejawiają. W książce znajduje się też dokładny opis metody integracji sensorycznej oraz wyjaśnienie, na czym polega jej skuteczność. Autorka skupia się na opisie zaburzeń mowy i dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci z zespołem Downa, autyzmem wczesnodziecięcym, mózgowym porażeniem dziecięcym i upośledzeniem umysłowym.
W drugiej części książki znajdują się praktyczne wskazówki dotyczące wykorzystania metody SI w pracy z dzieckiem, m.in. opisy konkretnych dysfunkcji i bogaty zbiór korygujących je ćwiczeń.
Spis treści:
CZĘŚĆ I. Teoretyczne aspekty metody integracji sensorycznej w stymulacji rozwoju mowy
Rozdział 1. Charakterystyka i ocena zaburzeń w rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego
1.1. Podstawy rozwoju mowy i ocena umiejętności komunikacyjnych
1.2. Charakterystyka mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego
Rozdział 2. Metoda integracji sensorycznej
2.1. Historia powstania metody i jej podstawowe założenia
2.2. Przyczyny zaburzeń procesów integracji sensorycznej i zakres stosowania metody integracji sensorycznej
2.3. Charakterystyka podstawowych systemów zmysłowych
2.4. Metodologiczne założenia teorii integracji sensorycznej
2.5. Poziomy integracji sensorycznej a rozwój mowy
2.6. Diagnoza procesów integracji sensorycznej
2.7. Terapia procesów integracji sensorycznej
Rozdział 3. Wczesne wykrywanie zaburzeń w komunikacji i dysfunkcji oralno-twarzowych w oparciu o metodę integracji sensorycznej
3.1. Znaczenie mechanizmów odruchowych w rozwoju mowy
3.2. Rola raczkowania w procesie rozwoju mowy i w kształtowaniu się funkcji wzrokowych
3.3. Znaczenie układu limbicznego, zmysłu powonienia i smaku w rozwoju mowy
3.4. Charakterystyka i rozpoznawanie zaburzeń oralno-twarzowych
3.5. Ocena funkcji percepcyjno-motorycznych (wskaźniki rozwojowe)
3.6. Reakcje na bodźce sensoryczne pod kątem diagnozy i terapii zaburzeń w zakresie komunikacji
3.7. Kwestionariusz rozwoju mowy i zdolności komunikacyjnych u dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego powyżej 3. roku życia
Rozdział 4. Charakterystyka i zaburzenia mowy oraz dysfunkcje procesów integracji sensorycznej u dzieci z chorobami układu nerwowego
4.1. Uwarunkowania zaburzeń mowy u dzieci z chorobami układu nerwowego
4.2. Zaburzenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego
4.3. Charakterystyka i zaburzenia mowy u dzieci z zespołem Downa
4.4. Charakterystyka i zaburzenia mowy w autyzmie wczesnodziecięcym
4.5. Charakterystyka i zaburzenia mowy w mózgowym porażeniu dziecięcym
4.6. Charakterystyka i zaburzenia mowy u dzieci upośledzonych umysłowo
4.7. Ogólne cele i kierunki wspomagania rozwoju mowy czynnej
CZĘŚĆ II. Praktyczne zastosowanie metody SI w stymulacji rozwoju mowy
Rozdział 5. Wybrane aspekty terapii integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy
5.1. Rozwijanie komunikacji niewerbalnej – ćwiczenia wspomagające (w oparciu o metodę Weroniki Sherborne)
5.2. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne
5.3. Propozycje ćwiczeń normalizujących bazowe systemy zmysłowe
5.4. Przejawy i terapia zachowań stereotypowych
5.5. Techniki terapeutyczne stymulujące systemy zmysłowe i wspomagające rozwój mowy
5.6. Ogólne zasady optymalizacji poziomu aktywności sensorycznej
Rozdział 6. Sensomotoryczna stymulacja systemów zmysłowych, sfery oralnej i narządów artykulacyjnych
6.1. Ogólny zakres wspomagania rozwoju mowy – techniki terapeutyczne stymulujące bazowe systemy zmysłowe
6.2. Stymulacja sensomotoryczna sfery oralno-twarzowej
6.3. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego
6.4. Ćwiczenia oddechowe bierne i czynne
6.5. Nadmierne ślinienie się – strategie terapeutyczne
6.6. Wspomaganie i rozwój mowy czynnej
6.7. Przykładowa sekwencja domowego programu wspomagającego komunikację werbalną
6.8. Zestawy ćwiczeń do wielozmysłowej stymulacji sensorycznej
6.9. Wskazówki dla terapeutów, logopedów i rodziców