Rozwój motoryki jest bardzo istotny dla prawidłowego funkcjonowania dziecka. Jeśli przebiega on bez zakłóceń jest doskonałą podstawą do nauki pisania, koncentracji, orientacji przestrzennej (w tym planowania ruchu od lewej do prawej strony) oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej. Umiejętność manipulowania ma też duże znaczenie dla tempa przyswajania mowy.Dziecko powinno ją wykształcić poprzez ciągły, swobodny ruch, a także działania sterowane. By prawidłowo stymulować rozwój ruchowy dziecka należy pamiętać, że zaczyna się on od motoryki dużej aby później przejść do rozwoju motoryki małej.Ręka to wyspecjalizowany narząd. Funkcja ręki jest ważna nie tylko dla codziennych czynności życiowych. Ręce dają możliwość inicjowania działań i rozwiązywania problemów, dostarczają narzędzi do wykonania różnych czynności. Czynności z zakresu motoryki małej pobudzane są przez naśladowanie,percepcję, motorykę dużą, a przede wszystkim koordynację wzrokowo - ruchową.
Podstawowymi umiejętnościami rozwijanymi w trakcie doskonalenia motoryki małej są:
- kontrolowane ruchy rąk i palców
- planowanie ruchów ręki
- chwytanie przedmiotów jedną ręką bez pomocy
- manipulowanie przedmiotami w celu wykonania zadania
W dzisiejszych czasach, kiedy od najmłodszych lat dziecko ma dostęp do współczesnej technologii, rozwój motoryczny a szczególnie motoryki małej zdecydowanie się opóźnia.
Dzieci nie potrafią manipulować przedmiotami. To z kolei utrudnia rozwój poznawczy oraz naukę pisania.
Zestaw składa się z trzech wzorów, dzięki którym dziecko uczy się rysowania szlaczków, trzymania prawidłowo ołówka, planowania ruchu ręki, rysowania szlaczków zgodnie z kierunkiem czytania.
Zestaw wzorów jest doskonałym materiałem do pracy z małymi dziećmi. Małe dziecko rozpoczynając w ten sposób naukę pisania, nabędzie prawidłowe wzorce motoryczne.
W przyszłości dzięki pamięci motorycznej sprawnie będzie manipulowało
narzędziami piśmiennymi i kształtnie będzie pisało litery.
Materiał można wzbogacić o zestaw koralików. Dzięki odpowiedniej manipulacji wzorem , koralik wprowadzony w ruch, wyznaczy kierunek prowadzenia patyczka.
Zadanie z koralikami, to doskonała forma ćwiczeń koordynacji wzrokowo- ruchowej, manipulacyjnych, ćwiczeń postrzegania bodźców od strony lewej do prawej.