Wczesna interwencja – wczesne wspomaganie rozwoju – to kompleksowe i interdyscyplinarne oddziaływanie medyczne, rehabilitacyjne, psychopedagogiczne skierowane zarówno do dziecka z zaburzeniami rozwojowymi lub z niepełnosprawnością, jak i do rodziny. Celem tych oddziaływań jest jak najwcześniejsze wykrycie i zlikwidowanie bądź korygowanie zaobserwowanych nieprawidłowości w rozwoju.
Autorzy publikacji poruszają problemy związane z:
systemowym, zintegrowanym modelem wsparcia małego dziecka i rodziny;
opieką pediatryczną;
neurofizjologicznymi i genetycznymi uwarunkowaniami zaburzeń;
wspomaganiem funkcji ruchowych;
problemami zaburzeń słuchu;
zaburzeniami funkcjonowania wzrokowego.
Publikacja przeznaczona jest dla studentów, terapeutów i opiekunów do pracy z małym dzieckiem i jego rodziną.
Praca jest konsekwentnym, prawie pełnym zbiorem informacji na temat wczesnego diagnozowania i wczesnego wspomagania dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi, w tym także narządów zmysłów. Zawiera też, co jest bardzo cenne, informacje na temat organizacji samego systemu wspomagania […] W części szczegółowej w przystępny, ale nie popularny sposób, Autorzyposzczególnych rozdziałów – znawcy przedstawianych zagadnień – omawiają wszystkie ważniejsze problemy zdrowotne dzieci wymagających wczesnego wspomagania.
Z recenzji wydawniczej
prof. zw. dr hab. med. Jagny Czochańskiej
Problematykę poruszana w publikacji należy uznać za bardzo cenną, szczególnie gdy uświadomimy sobie rolę rodziców, przedszkoli, otoczenia lokalnego we wczesnym wspomaganiu rozwoju małego dziecka. Wielowymiarowość zagadnień podjętych w monografii daje możliwość pełniejszego, szerszego postrzegania zarówno problemów rozwoju
małego dziecka , jak i zróżnicowanych rozwiązań dotyczących udzielanego wsparcia.
Z recenzji wydawniczej
dr hab. prof. APS Bernadety Szczupał